Jeden den si nestěžovat

Zkusili jste někdy na nějakou dobu, aspoň třeba na jeden den, přestat si stěžovat?

longing.jpg

Před nějakým časem jsem narazila na tento citát, který v mém neumělém překladu zní asi takto „Za každou stížností se skrývá nějaká hluboká lidská tužba.“

Od té doby, pokaždé, když mám chuť si na něco stěžovat nebo někoho kritizovat, se nad tím zamyslím… Udělal někdo něco, co se mi nelíbí? A proč se mi to vlastně nelíbí? Není to spíš tím, že mám potřebu mít všechny věci pod kontrolou? Že trvám na nějaké „své“ podobě reality? Není takový přístup ale příliš vyčerpávající? Mnoho okolností prostě není v našich silách změnit… Ale můžeme na ně nahlížet jinak – můžeme přijmout, že se prostě dějí. A nenechat je, aby nás rozčilovaly. Stejně s nimi totiž nic neuděláme. Asi jako v tom buddhistickém úsloví, které zní takto:

Bože, dej mi sílu, abych změnil věci, které změnit mohu. Dej mi trpělivost, abych snášel věci, které změnit nemohu. A dej mi moudrost, abych obojí od sebe odlišil.

–Dopravní zácpa?– Proč se rozčilovat. Vztek nám z ní stejně nepomůže… Přijdeme sice možná pozdě, ale nemůžeme s tím nic dělat, než to přijmout…

–Páni, ta ženská je ale vyhastrošená, a jaké má v těch šatech břicho! –Nemáme třeba sami pocit, že naše osobní hodnota odvisí od toho, jak vypadáme, kolik vážíme a jak se oblékáme? A bojíme se možná, že když bychom nevypadali určitým způsobem, tak nás okolí bude odmítat?

–Tady je ale kravál! — Svět není jen tiché místo a kravál není špatný. Je to prostě jen zvuk, rozechvívající naše bubínky, který ale mi sami odmítáme přijmout, protože jsme přesvědčeni, že správné je ticho. Ale na ticho nemáme nárok…

Je to moc zajímavé cvičení, nestěžovat si… Stačilo mi nějaký čas se takto nad svými stížnostmi zamýšlet, a brzy jsem zjistila, že už si vlastně stěžovat prakticky vůbec nepotřebuju… a svět se stal jiným místem :-) Krásnějším. Pokojnějším.

S láskou

s

 

Zanechat Odpověď

