11 věcí, které dělá můj muž, a které miluju – I.

Minulý týden byl na mindbodygreen.com opět moc pěkný článek. Jeho autor Troy Stoneking v něm popisuje Jedenáct věcí které ustavičně dělá a které činí jeho manželku šťastnou. Tentokrát jsem se ale rozhodla, že nebudu jednotlivé body zkoušet překládat, ale pojmu to jinak – Radim totiž všechny ty věci taky dělá :-) – takže ten článek přetočím a volně jím inspirována sem napíšu obdobu těch jedenácti věcí, které dělá i Radim, a které já miluju :-)

Takže co dělá Troy (a Radim to dělá také :-))

 

1. Dělá obyčejné domácí práce

Troy Stoneking popisuje, jak například vyklízí myčku a jak to jeho žena oceňuje – vykonáváním obyčejných domácích prací Troy dává najevo, že mu záleží na tom, aby místo, kde žijí, bylo i domovem.

Moc se mi tento přístup líbí – často se potácím mezi dvěma póly – na jednu stranu si myslím, že domácnost prostě byla, je a bude (a má být) spíše doménou žen, na druhou stranu také souhlasím s tím, že muži mají pomáhat. Ale tak přiměřeně :-) Radim myje nádobí, často ustele, pověsí prádlo, vynese koš… Miluju to. Nepotřebuju dělit domácí práce napůl, ale velmi si cením toho, že to automaticky nebere jako „moji práci“.

 

2.  Zaměřuje se nejprve na potřeby své ženy

Troy píše, že se u většiny rozhodnutí nejprve snaží zjistit stanovisko své ženy a přizpůsobit se mu – sám to upřesňuje tak, že není rohožkou, ale respektuje potřeby své ženy, například tím, že když se jdou proběhnout, běží podle jejího tempa… nejprve se stará, aby bylo jí příjemně, pak teprve se stará o sebe. 

Tohle je skvělé. Chápu, jak to myslí. Nemyslí tím to, že nemá na věci názor nebo že by se popíral, ale zajímá se o to, co potřebuje ten druhý. Na Radimovi to miluju a moc mi to pomáhá – a i já na druhou stranu chci, aby ani Radimovy potřeby nezůstávaly v pozadí…

 

3. Poslouchá, aniž by se snažil nutně navrhovat řešení problémů

Tohle bývá dost často zmiňováno v mnoha článcích, jak ženy chtějí sdílet problém, nechtějí ale až tolik žádné rady, jak problém vyřešit. Troy píše, že už se to naučil a že dokáže svou ženu vyslechnout, aniž by se cokoli snažil opravit.

Něco na tom jistě je, i když si nemyslím, že by to s tím odmítání řešení problému bylo tak horké. Myslím, že problém často může být spíše v tom, že si žena, když jí partner pořád jen radí, jak má co vyřešit, připadá jako nedostatečná, když si s něčím neví úplně rady nebo ji něco trápí… Ale tento problém nemám. Radim je skvělý posluchač :-) Nebyla jsem na to nikdy dřív zvyklá a pořád ještě mám někde vzadu v hlavě hlásek, který mě občas přesvědčuje, že ty moje problémy nemohou nikoho bavit, ale Radim je v tomto neuvěřitelný – nikdy mě neodmítne, vždycky vyslechne, i když je to zmatečné (což bývá často :-)) Nevadí mi, když mi něco poradí (taky to dělám, a dokonce víc, než je mi milé…). A nejen, že poslouchá. Je při tom se mnou… a je se mnou a poslouchá i tehdy, když mu vyprávím o svém „kyblíku hnoje“, případně o různých banalitách, které mě dojímají až k slzám. Obejme mě. Políbí. A jeho náruč je to nejbezpečnější místo na světě.

 

4. Zachází se svou ženou něžně

Troy píše, že se jeho žena nemusí bát, že by na ni mluvil příkře nebo jí vyhrožoval. Miluje ji tolik, že nechce nic jiného, než být k ní něžný. I když se hádají, nikdy se nenechá unést a nejedná se svou ženou nehezky.

Ani od Radima jsem za těch sedm měsíců, co se známe a jsme spolu, neslyšela jediné příkré nebo výhružné slovo. Radim je ke mně nesmírně něžný, láskyplný a hodný, a já si toho obrovsky vážím a cítím se milovaná. Je to nádherné. Je to oáza. Je to studna na poušti. Neznám moc takových lidí – u Radima je to součást toho, kým je. Není to tak, že by ke mně byl něžný a na ostatní se utrhoval… Je laskavý ke všem. A není to tím, že by se potlačoval. Není to jeho styl. Tím nechci říct, že se neumí za sebe postavit nebo že neumí hájit svůj názor, ale nedělá to agresivně. Jeho něha je pro mě někdy až neuvěřitelná – nikdy před tím se ke mně tak pěkně nikdo nechoval a dnes a denně mě to ohromuje a naplňuje vděčností.

 

5. Používá vlídná slova a výrazy vděčnosti

Když na ni mluví, je jeho mluva plná „prosím“ a „děkuji“. Snaží se jí dávat najevo, jak moc pro něj ona sama i to, co dělá, znamenají.

Tady jsem trochu v rozpacích. Ne snad, že by to nebylo pěkné, ale trochu mi to zní, jako by si to musel uvědomovat a musel se o to snažit. V našem vztahu s Radimem mi to spíš přijde jako něco naprosto přirozeného (čímž nechci říct, že to přišlo nebo že se to děje „samo“). Tím, jak jsme oba byli dlouho sami, si dobře uvědomujeme, že nic není samozřejmost. A já myslím, že tak je to v pořádku. Nikdo z nás nemá v partnerském vztahu nárok na to, aby pro něj partner něco dělal. Doby zákonných „manželských povinností“ jsou dávno pryč. Za všechno, co pro mě Radim udělá, jsem mu vděčná. Ne jako psík, který líže páníčkovi patu, zvládala jsem to všechno i dřív, bez pomoci, ale nesmírně si vážím toho, když se rozhodne mě potěšit, s něčím mi pomoct, dát najevo, že je tu pro mě. Je to pro mě důležité, neberu to jako samozřejmost, a jsem za to hluboce a ze srdce vděčná – i tady a teď. Děkuju, Radime.

 

6. Skládá své ženě poklony

Troy píše, jak se snaží všímat, když má jeho žena třeba nový účes a pochválit jí ho, stejně jako třeba za to, jak moc jeho ženě záleží na jejím okolí. Jelikož ji miluje, skládá jí mnoho poklon i za ty nejmenší věci. Chce, aby celý svět věděl, jak úžasná jeho žena je.

Nevím, jestli to tak vnímají i muži, ale pro mě je to nesmírně cenné – Radim to také dělá. Od „maličkostí“, když pochválí jídlo, které jsem uvařila, nebo tričko, které jsem si oblékla, až po chvilky, kdy mi šeptá do ucha, že jsem úžasná… Mám to stejně a snažím se to taky vyjadřovat tak často, jak je to jen možné. A často mě při tom napadne refrén téhle písničky od Bruna Marse… jednou se třeba osmělím a třeba Ti jej i zazpívám, Radi, „′coz you′re amazing, just the way you are!“ Vlastně si ale myslím, že partnerský vztah bez přesvědčení obou partnerů o tom, že ten druhý je úžasný a skvělý, je o mnoho ochuzený… pokud je to vlastně vůbec opravdový vztah…

 

7. Nese odpovědnost

Troy tím myslí, že nese odpovědnost za své úkoly – prostě vynese koš, je to jeho práce. Sám tedy sice uznává, že mu to někdy chvilku trvá, ale jsou to jeho úkoly, a tak je nakonec splní.

Tady k tomu mě napadá takový ten krásný vtípek v duchu „správný chlap, když něco slíbí, tak to udělá, nemusíte mu to každého půl roku připomínat“ :-) Já ale myslím, že ten vtípek mužům křivdí. Oni totiž podle mě otálejí s plněním úkolů, které na ně naložil někdo jiný, a které jsou tudíž důležité pro někoho jiného… Taky mám někdy pocit, že bych třeba chtěla, aby to nádobí bylo už umyté, ale vím, že Radim to mám podchycené – umyje ho večer, až dodělá, co potřebuje, a bude mít na to klid a čas. Není to tak, že by se mu nechtělo nebo na to zapomněl, nebo že by dělal, že na to zapomněl. Ví o tom. A udělá to tehdy, až se pro to rozhodně on sám. A já to beru. Má pravdu. Není důležité, aby nádobí bylo umyté tehdy, kdy já chci. A pokud to tak strašně chci, tak ho umyju já :-)

 

8. Poslouchá, omlouvá se a dělá změny

Troy tu o sobě píše, že je běžec a vysvětluje na příkladu, jak to s tímto bodem myslí. Prý jsou pro něj 3 míle lehký výběh, takže říká třeba že jsou to „jen tři míle“. Jeho žena ho pak prý upozorňuje, že pro mnoho lidí jsou tři míle velký výkon a mluvit o nich jako o „jen třech mílích“ je může ranit. A na tomto příkladu Troy popisuje, jak se na základě slov své ženy snaží nad sebou zamyslet a dělat změny.

Tohle asi dělám někdy Radimovi taky (i když teď mě samozřejmě žádný vhodný příklad nenapadá :-) My ženy jsme často matky terezy (zde záměrně s malým „T“) a máme někdy potřebu komentovat něco, co tak muži nejspíš ve skutečnosti ani nemyslí… Ale můžu z našeho života uvést jiný úžasný příklad – Radim třeba naprosto bez problémů přejal mé podivuhodné stravovací návyky, které jeho jídelníček ochuzují o lepek, značnou míru mléka a cukrů, a to nejen tak, že by to pasivně akceptoval, ale mohutně mě v tom podporuje a dokonce argumentuje ve prospěch tohoto stravování kdekoli na to přijde řeč. Co na to říct? Prostě to miluju. A to je slabé slovo. Jsem z toho úplně unešená :-)

Ovšem nevím, jak to Troy myslí s tím omlouváním v popisku… Já bych ten titulek asi přeformulovala takto „Poslouchá, inspiruje se a dělá změny“. Ale stejným způsobem působí zase Radim na mě – taky je pro mě zdrojem nekonečné inspirace a taky se snažím k různým věcem teď přistupovat jinak… řekla bych, že je to přirozený aspekt života v páru. Jeden kluk ze seznamky to svého času hezky popsal jako „indukované přizpůsobování“.

 

9. Ptá se své ženy na její názor

Tady Troy vysvětluje, že ho zajímá, co si jeho žena myslí o vážných životních rozhodnutích, kterým v životě on sám čelí a že její rady jsou vždy cenné.

Co k tomu dodat? Jo, naprostý souhlas. Nedovedu si představit, že by to bylo jinak – tím myslím, že si nedovedu představit, že bych dělala nějaké zásadní životní rozhodnutí a s Radimem o tom nemluvila… I když současně si uvědomuju to, že výsledné rozhodnutí musí udělat (a následně za něj nést svou odpovědnost) každý sám…

 

10. Podporuje sny své ženy

Troy tím myslí, že je rád, když jeho žena jde za svými sny a že ji v tom plně podporuje.

Toto si taky myslím, že je škoda, pokud to v partnerském vztahu chybí. Myslím, že pokud toho druhého milujeme, respektujeme ho se všemi radostmi, strastmi, strachy i touhami… a tedy i s jeho sny, bez ohledu na to, jakou jsou nám vzdálené… to je láska bez podmínek… A i já od Radima cítím plnou podporu ve všem, co se rozhodnu dělat.

 

11. Říká své ženě, že ji miluje

Troy uvádí, že jí to říká denně, a to i několikrát a dodává, že to nikdy neztrácí svou sílu a je to vždy upřímné a opravdové.

I s tímto se ztotožňuji. Také si s Radimem prakticky denně říkáme, že se máme rádi, že se milujeme (a někdy to ani nemusí nutně být vyjádřeno slovy, a má to stejný účinek). Zkraje jsme byli trochu rozpačití, přece jen je to velký zážitek, říct někomu své první „miluju Tě“ a měli jsme trochu obavy, jestli tím, že si to budeme často říkat, nevyvoláme inflaci :-) Nic takového se ale nestalo. Má to stále svoji sílu. Nikdy není zbytečné to vyslovit.

Děkuju, Radi. Miluju Tě.

S láskou

s

 

 

 

 

 

 

Zanechat Odpověď

