SYON – díl 2

– „Co bylo včera v Promu?“ zeptal se John, když snídali. „Zase jsem to zaspal…“

– „Nové oděvy do deště, se zvýšenou odolností a hlavně prý s praktičtějším střihem šiltů – to by se nám zrovna mohlo na hory hodit!“ upozornila ho Jenny, „určitě si to v autě přehraj, než tam dojedeš.“

– „Přehraju,“ přikývl John a znovu si uvědomil, že dnes bude vybírat a zkoušet vybavení na aktivní dovolenou. Ale teď ráno se cítil dobře a plný energie. „Vlastně se na ni začínám těšit,“ usmál se na Jenny.

– „Super!“ usmála se zpátky a dala mu pusu. „Už musím jít,“ omluvila se, „dneska tam potřebuju být načas, je to první lekce.“ Jenny šla dnes na kurz historie, který navštěvovala v rámci nároku na sebevzdělávání. Byla na to mimořádně zvědavá – o historii se zajímala dlouhodobě a kurzů na různá témata navštěvovala už několik. Tento byl ale výjimečný – na rozdíl od všech ostatních, které už absolvovala, se nezabýval skutečnou historií, ale prehistorií. Ani nevěděla, proč si ho zvolila – doba př. Kr. ji nikdy nezajímala. Ale v létě se realizovalo kurzů méně, a tak byla nabídka omezená, a na kurzy, které ji zaujaly na první pohled, se už nevešla – a tak si řekla, že takový výlet do prehistorie může být taky jednou zajímavý.

——————————————-

Když se večer opět doma sešli, John byl znovu nějaký přetažený. Když Jenny povyprávěl, jak probíhalo vyzvedávání vybavení na aktivní dovolenou, Jenny jakoby posmutněla: „Johny, já jsem TAK ráda, že žijeme v téhle době!“ John zvedl obočí. To byla fráze, kterou člověk slyšel a viděl všude kolem sebe dnes a denně, ale snad nikdy neslyšel, že by ji někdo vyslovil takhle procítěně a bez objektivního důvodu.

– „Víš, ten kurz prehistorie – je skvělý! Je to o době před Kredity,“ cítila potřebu mu objasnit, protože jeho rozhled co se historie týče byl chabý, „a vede to hrozně sympatický profesor. Vyprávěl nám, jak tehdy lidé žili – mě nikdy nenapadlo nad tím takhle přemýšlet! Víš, lidi tehdy chodili každý den na minimálně osm hodin do „zaměstnání“ – to bylo takové…“, na chvíli se odmlčela, protože ji nenapadalo, jak to Johnovi stručně vysvětlit. Profesor jim to dnes popisoval asi hodinu. „… takové místo, kam jsi přišel a těch osm hodin tam něco dělal. Ale to něco se tě nijak netýkalo… rozumíš, někdo ti řekl, co máš dělat, a tys to dělal. A teprve když jsi skončil, tak ses mohl starat o sebe. Dovedeš si to představit?“

– „Ehm… mě to především nedává smysl,“ odpověděl John. „Proč to ti lidé dělali?“

– „Protože za to dostávali peníze… peníze byly, když to hodně zjednodušíme, něco jako tehdejší Kredity. Takže jsi tam musel chodit, abys dostal Kredity.“

John chvíli přemýšlel a snažil se představit si ten svět. „Dobře, dovedu si dejme tomu představit, že musím osm hodin někde být a něco tam dělat, a za to dostanu Kredity. To chápu. Ale nechápu, jak taková věc zapadá do Systému?“

– „Ale Systém tehdy neexistoval…“, odvětila Jenny, „bavíme se o době před Kredity, rozumíš…“

– „Dobře, chápu že Systém neexistoval, ale muselo být něco… něco podobného, prostě nějaký tehdejší Systém. Tak jako nebyly Kredity, ale … ty…“

– „Peníze.“

– „… peníze, tak nebyl Systém, ale něco… třeba se to jmenovalo jinak nebo se to ani nijak nejmenovalo… ale muselo to nějak fungovat. A v rámci tohoto něčeho muselo být nějak logické, že ti lidé dostávali ty… tehdejší Kredity za to, že osm hodin někde byli a něco dělali…“

Jenny se tvářila zmateně: „Já ti teď asi nerozumím, to je na mě už moc abstraktní… tehdejší něco-jako-systém prostě fungoval tak, žes dostával Kredity-peníze za to zaměstnání. Nic složitého bych v tom nehledala, je to prehistorie…“

– „Hmmm,“ ukončil debatu John,  „já asi neumím přesně vyjádřit, co mi na tom není jasné – ale to nevadí, třeba se k tomu dostanete v příštích lekcích a pak mi to prozradíš,“ usmál se na Jenny.

– „Jo,“ odpověděla Jenny, „já jsem ale chtěla říct, že až díky tomu jsem si uvědomila, co to skutečně znamená to Žijeme v mimořádné době... Chápeš, ti lidé trávili osm hodin někde, to je jedno kde – a na obstarávání svých nároků měli jen ten zbylý čas! A taky energii – protože těch 8 hodin oni něco dělali – k ničemu jim to sice nebylo, ale dělali! A museli z toho být taky unavení… ale teprve POTOM, ve zbytku času a ze zbytků sil si mohli obstarávat své nároky!“

– „To si teda fakt představit nedokážu,“ odvětil John, „to bych nezvládl. Vždyť já mám poslední dobou problém zvládnout to, i když na to mám celý den! Kdybych na to měl o osm hodin méně, tak bych neměl šanci…“

Ten večer John usínal s obdivem vůči pralidem, kteří žili ve světě popsaném Jenny, a začátek laudatia vnímal s mnohem větším porozuměním. Žijeme v mimořádných časech a velmi si toho vážíme. Žádná z generací před námi neměla tolik prostoru na to, aby obstarávala své nároky, jako ta naše… Zbytek ovšem opět zaspal.

Zanechat Odpověď

