Jak to nebylo

Den zmrtvýchvstání. U cedule Židlochovice přecházím do chůze. Poprvé se dívám na hodinky – přesně 3 hodiny. Jsem si vědom, že jsem se za celou tu dobu ani nenapil, ačkoliv mám v batůžku trochu vody, ani nesnědl nic ze svých skromných čokoládových zásob, a že cesta je ještě dlouhá. V Židlochovicích jsem nikdy v životě nebyl, ale podle mapy jsem je už předem prohlásil za význačný bod na trase. Je to největší obec po cestě (odhaduju je na malé městečko) a očekávám, že tady bude nějaký vhodný obchůdek nebo restaurace na doplnění tekutin.

Upíjím tedy ze svých nevelkých zásob a procházím Židlochovice spíše chůzí než během, abych si trochu odpočinul. Míjím první restauraci, která má zavřeno, a teprve teď si uvědomuju, že o Velikonoční neděli budou dost možná mít zavřeno všechny. Na náměstíčku marně hledám obchod, který sem moje fantazie umístila už včera večer, když jsem stanovoval trasu. Po mohutném mostě přecházím Svratku a dochází mi, že tím městečko de facto opouštím, aniž bych narazil na vhodnou osvěžovnu.

Pokrčím rameny a dávám se opět do klusu. Moc nad tím, jak nezodpovědně se chovám, nepřemýšlím. Uběhl jsem pár půlmaratonů, dvakrát v životě jsem běžel 25 kilometrů v kuse. Dnes v 7 hodin ráno jsem vyrazil na trasu o délce 52 kilometrů, sám a aniž bych o tom někomu řekl. Navíc po několika dnech, kdy jsem spánek nahrazoval spíše alkoholem, což rozhodně není ideální příprava na náročný sportovní výkon. O trase mám jen hrubou představu, mapu jsem si nevzal, než jsem doběhl sem, už jsem dvakrát mírně zabloudil. V tomto okamžiku se přede mnou v dálce vynořuje charakteristický tvar Pálavy – to je můj cíl. Teď už nezabloudím, když ji mám na dohled.

Proti mě jde po chodníku žena s nákupní taškou. Dochází mi, že to znamená, že zde přece jen musí být nějaký otevřený obchod. Zastavuje se, dívá se na mě a když se naše pohledy protnou, usměje se. Zastavím tedy taky a zeptám se na ten obchod.

„Běžíte daleko?“ předejde mě ona a mě napadne, že už je to na mě asi vidět.

„Na Pálavu,“ odpovídám a ukazuju na kopce v dáli, „to už není tak daleko,“ dodávám spíše pro sebe, „slabý půlmaraton…“.

„Týýjo,“ protáhne a podívá se tím směrem, „taky občas běhám, ale tam bych teda nedoběhla,“ směje se na mě.

„Já běžím z Brna,“ vysvětluju, abych se dostal k podstatě mé otázky, „a doufal jsem, že v Židlochovicích doplním zásoby.“

„Z Brna??? To je úžasné!“ vypadá skutečně nadšeně. „Doplnit zásoby, to znamená co?“ vrací se ale hned k věci.

„Vlastně stačí jenom vodu, … vidím, že jdete z obchodu.“

„Obchody jsou dnes zavřené – jdu od kamarádky. Ale bydlím hned tady,“ ukazuje nevím přesně kam, „můžete si vodu napustit u mě.“

Chci nabídku automaticky odmítnout, když si uvědomím, že vlastně nevím proč. „To by bylo super, děkuju!“ přijímám tedy.

—————————

Když už jsem na odchodu, nedá jí to: „Můžu se zeptat, co vás k tomu vede – běžet z Brna na Pálavu?“

Zavazuju si tkaničky a chvilku přemýšlím, co na to říct. „Víte,“ rozhodnu se nakonec, „prozradím vám takové běžecké tajemství. Většina běžců – a čím extrémnější vzdálenosti, tím více to platí – si během řeší nějaké svoje osobní problémy.“

Mlčí. Zajímá ji určitě, jaké problémy si řeším já, ale neodhodlala se zeptat. V ten moment si začnu připadat jako idiot – na světě je tolik neštěstí a tolik lidí, kteří mají opravdu důvod být nešťastní, a já tady šaškuju mezi Brnem a Pálavou kvůli jedné ženské. Zvednu oči od tkaniček, poděkuju jí a rozbíhám se. Ona ještě dlouho stojí ve dveřích a dívá se za mnou, ale já to nevím – neotočím se.

—————————–

Až v restauraci ve Strachotíně, kde se vzpamatovávám, při přeskládávání věcí v batohu najdu vizitku, na níž je rukou připsáno: „Napište mi, jak jste doběhl. Soňa“

Zanechat Odpověď

