Jeřabiny

1992 nebo 1993

Fakt, že naše nově postavené sídliště bylo před 6-8 lety osídleno stovkami novomanželů, způsobil v těchto letech obrovský přetlak na kapacitu základní školy – když jsem šel do první třídy, bylo otevřeno 7 paralelních tříd, chodil jsem tedy do F-ka (dámy a pánové, nechci se vás dotknout, kdo z vás to má?:-). Na škole byla jedna vyhlášená učitelka-fúrie. Mezi námi prvňáčky o ní kolovaly od starších žáků šířené děsivé fámy, z nichž nejdrsnější tvrdila, že jednou dala jednomu klukovi takovou facku, že od té doby musí nosit rovnátka.

Tato paní učitelka vedla pouze občas naše hodiny výtvarné výchovy nebo praktických prací (nebo jak přesně to tehdy v osnovách bylo), takže jsme s ní do styku příliš nepřicházeli. O to víc jsme se jí báli. Jednou na podzim jsme dostali za úkol donést si do její hodiny jeřabiny, abychom s nimi mohli něco tvořit. Samozřejmě jsem den před tím s rodiči vyrazil do nedaleké přírody a sáček jeřabin poctivě nasbíral.

O přestávce před onou hodinou výtvarné výchovy si chystám věci, které budu potřebovat, především tedy sáček jeřabin – a on nikde! Hrkne ve mě, prohledávám aktovku jednou, podruhé, vytahuju nejrůznější věci – ale marná práce, jeřabiny nemám. Zapomněl jsem je doma! Vystrašený se tedy musím na začátku hodiny přihlásit a omluvit se, že jsem si jeřabiny zapomněl. Paní učitelka mi píše do žákovské knížky poznámku: „Nepřinesl si do hodiny výtvarné výchovy pomůcku (jeřabiny)“ a nechává mě namísto práce s jeřabinami něco kreslit na papír.

Odpoledne přijdu domů a hned od dveří hlásím mamince, že jsme včera ty jeřabiny zapomněli dát do aktovky. Ta mě však tvrdí, že to není možné, že jsme je tam přece určitě dávali, otevírá aktovku… a vytahuje sáček jeřabin. Do žákovské knížky pod poznámku paní učitelky připisuje: „Měl je v tašce, ale nenašel je.“

Poučení? Strach a stres neprospívá schopnosti dítěte využít svůj potenciál.

Zanechat Odpověď

