Slunění v dešti (Gwyneth Lewisová)

Ačkoliv už se nehodlám k tématu mé osobní krize příliš vracet, když se mi pod ruku dostala tato kniha, nemohl jsem odolat. Autorka už v úvodu popisuje stav, kterým vyvrcholila její krize, prakticky totožnými slovy, jaká jsem používal já (což je o to zajímavější, že její mateřštinou je velština, knihu napsala anglicky a já je viděl v českém překladu:-), a proto jsem se začetl s velkou zvědavostí.

Autorka seřadila na střídačku kapitoly, v nichž popisuje svou těžkou depresi, ve které se ocitla před několika lety, a střípky z předchozího života, který v ní vyvrcholil. Ačkoliv kniha názvem i celým zaměřením vyzdvihuje to první téma, mě osobně víc zaujalo to druhé. Popis deprese, který v knize nabízí, mi nicméně potvrdil, že moje krize byla co se vnějších projevů týče naprosto v pohodě a vlastně roztomilá; to, co prožila Gwyneth je úplně jiná liga.

Kapitoly z jejího předchozího života byly pro mě ale velmi působivé. Autorčinu předkrizovou životní filosofii bych charakterizoval jako odezdikezdismus. Závislý vztah, radikální stěhování sama přes půl zeměkoule, přepadení v temných ulicích New Yorku, alkoholismus, workoholismus, alkoholismus ještě jednou…, a na pozadí neustálé pochybnosti o tom, zda má nebo nemá psát básně, což je její skutečná životní vášeň. Přičemž počátek můžeme hledat samozřejmě v dětství a deformovaném vztahu s matkou.

Vyprávění je doplněno citáty z autorčina deníku (škoda jen, že tak řídkými), různých knih, které v době své deprese četla (mnohé jsou velmi výstižné) a zprávami z tehdejšího tisku, které do příběhu vnášejí prvky absurdity. Nejpoučnější jsou ovšem postřehy autorky samotné, kterými svůj příběh s nadhledem komentuje.

Kniha rozhodně stojí za přečtení, i pokud žádnými depresemi netrpíte a trpět neplánujete :-)

Zanechat Odpověď

