Jak jsem se seznamovala na seznamce – část 5. – Vážit si sebe sama

Toto je další díl mého seriálu o zkušenostech ze seznamování se na seznamce. Další díly můžete najít zde. Radimův příspěvek pak zde.

Dá se říct, že všechny ty bolestné zkušenosti na seznamce mě přivedly k nesmírně důležitému prozření, které nakonec všechno změnilo, a to vážit si sám sebe. Jedině tak je člověk schopen rozeznat, co mu je ku prospěchu a co mu škodí… jedině tak jsem mohla rozeznat muže, kteří byli ve skutečnosti „emotionally unavailable“, tedy něco jako citově chladní, a ve skutečnosti neměli to, co jsem hledala…

Jednou jsem pak na toto téma vedla debatu s jedním z těch kluků, kterého jsem potkala na začátky své seznamovací eskapády a dlouho jsme se ještě kamarádili a rozebírali život ze všech stran. Zkoušela jsem s ním vést diskuzi o tom, jak je podle mě důležité, aby si partneři sebe sami ve vztahu vážili, a že pak ani nedojde ke vzniku nějakých nezdravých závislostí, jelikož pro ně přirozeně není živná půda.

Podle mě je totiž nezbytným předpokladem pro to, aby si člověk sebe vážil, to, že má sám sebe rád. Jedině tak je schopen být šťastný i jen sám se sebou, a o to snáze je pak šťastný ve vztahu s někým druhým. Je-li tomu naopak, a člověk neumí být spokojený a šťastný jen ve vlastní společnosti, nemá se rád, bude každý vztah spíš založený na nějaké formě závislosti, než lásce… aspoň tak to vidím já. Ovšem považuju za potřebné podotknout, že to je samozřejmě ideální koncept :-) Nikdo nejsme osvícení :-)

Ale zpět k tématu vážení si sebe sama… Když jsem tomuto kamarádovi ze seznamky napsala, že hledám vztah, kde si sebe partneři navzájem váží, jelikož si myslím, že pak není potřeba závislosti, odpověděl mi něco, co mi vyrazilo dech. Nemůžu jinak, než ho ocitovat:

Já si sebe nevážím a vcelku dobře funguju. Nikdy jsem tohle zvlášť neřešil. Pro mě jsou to fakt jen slova, vážit si sám sebe pro mě nic neznamená. Vážím si leda jiných lidí, případně samozřejmě partnerky, sebe neřeším. Vážit si mě může leda někdo jiný a jsem rád, když o tom vím, to je celé. Ani jeden z mých vztahů nedojel na to, že jsem si nevážil sebe…“

Domnívám se, že se mýlil, když tvrdil, že jeho vztahy na tom neztroskotaly, ale na to tu není prostor to více rozebírat… on sám nechtěl moje argumenty slyšet… Protože jak můžeme najít láskyplný vztah, kde jsme přijímáni a respektováni druhými, když sami sobě toto neposkytneme? A pohledem ze strany druhé – když si sami sebe nevážíme, můžeme zaujmout partnera, který si nás skutečně vážit bude?  Chtějí tito potenciální partneři randit s někým, kdo si sám sebe neváží, ale očekává to od nich?

Když si sami sebe vážíte a máte se rádi, nepůjdete do vztahu jen proto, abyste nějaký měli.

Když si sami sebe vážíte a máte se rádi, dokážete rozlišit mezi těmi, co vás milují a těmi, co vám ubližují.

Když si sami sebe vážíte a máte se rádi, dokážete odejít ze vztahů, které vás zraňují.

Když si sami sebe vážíte a máte se rádi, dokážete milovat, aniž byste za to očekávali lásku zpět. A o to víc se vám jí vrátí…

 

Radime, jsi můj kus nebe. Miluju Tě!

 

S láskou

s

Zanechat Odpověď

