Škola v přírodě

1997

V červenci 1997 postihly větší část Moravy katastrofální povodně. Přerov a jeho okolí bylo jednou z nejvíce postižených oblastí. Naše rodina však právě ten týden trávila v Krkonoších na dlouho dopředu plánované dovolené, takže jsem toto děsivé divadlo na vlastní oči neviděl. Dodnes si pamatuju tu bezmoc, s jakou jsme v době, kdy nebyl nejen Facebook, ale ani internet nebo mobily, v hotelu každý večer usedali k televizi, chtějíce se ze zpráv dozvědět, co se u nás vlastně děje, abychom den za dnem sledovali animace ukazující, „jak by to vypadalo v Praze, kdyby přišla povodeň takového rozsahu jako na Moravě“, namísto toho, abychom se dozvěděli, jak to skutečně vypadá na Moravě. Aspoň že víme, že náš panelák stojí ve čtvrti nacházející se na kopci, a tedy bezpečně mimo dosah jakékoliv velké vody.

Zkázu zbytku města proto znám především z obrázků, které natočil jeden známý; ten se na počátku vydal k řece, aby točil, jak hladina stoupá, postupně zaznamenal jak se vylévá a najednou zjistil, že uvízl ve vyvýšeném centru města, které voda mezitím obkroužila kolem dokola, a musel tam strávit dva dny. A taky z toho, jak jsme, nejsouce si jisti, jaká je situace v Přerově týden po povodních, cestou z dovolené nakoupili plné auto zásob pitné vody…

Naše základní škola se na rozdíl od našeho bydliště nachází přímo u řeky a patřila k těm více postiženým budovám ve městě. Jelikož se ji do začátku školního roku nepodařilo dát dohromady natolik, aby v ní mohla začít výuka, byly nám prodlouženy prázdniny o dva týdny. V těchto dvou týdnech jsme měli vyrazit na mimořádnou „školu v přírodě“ na Šumavu. Bylo to nečekané (rozhodlo se o tom na poslední chvíli) a neobvyklé (školy v přírodě trvaly běžně maximálně týden). Nahlásili jsme tedy do školy, že (stejně jako většina třídy) pojedu, den před odjezdem jsme mě nabalili velkou tašku…

A večer to na mě padlo. Najednou jsem měl tisíc důvodů, proč na to školu v přírodě vlastně jet nechci. Po prázdninách, kdy jsem nikoho ze spolužáků téměř neviděl, mě nějak neláká trávit s nimi celé dny. Je to strašně daleko. Budou tam učitelky, které nemusím. A co tam budeme vlastně celé dva týdny dělat? Budeme hrát nějaké hry, které mě nebaví, mít organizovaný večerní program, který mě neláká… S kým budu vlastně na pokoji? Budu se o sebe muset trochu starat. Co když bude hnusně? A vůbec, já chci spát ve své postýlce a zůstat zalezlý ve svém bezpečném domově, číst si a mít svůj klid.

Naši měli pro tento typ uvažování pochopení (sami mě mu přece naučili), a tak večer zavolali paní učitelce, že nakonec nepojedu, protože mám teplotu (ano, tu jsem si skutečně vyrobil – i když jen velmi mírnou). Já jsem tedy, uklidněn, šel spát. Ale přes noc se mi to celé rozleželo, začalo mě mrzet, že tohle dobrodružství propásnu, a ráno jsem naše překvapil oznámením, že přece jenom chci jet. A jel jsem.

Ze školy v přírodě si pamatuju jen útržky. Mezi nimi vede hrůza v očích paní učitelky, když naše dvanáctileté spolužačky začaly v rámci večerního programu předvádět tehdy oblíbený televizní pořad Počasíčko pod titulem „Počasíčko pozpátku“ a naaranžovaly to tak, že se zdálo, že ho dotáhnou do konce. Dále návštěvu Hostěnic Hoštic, kde se točilo Slunce, seno, … (které jsem do té doby ovšem neviděl, takže mi to moc neříkalo), komplex vypadající jako fabrika, ve kterém jsme bydleli, nebo nepříjemnou hlídačku na chodbách, která nás nutila večer mít zhasnuto a být zticha.

Celá škola v přírodě nebyla žádný velkolepý zážitek, na který bych dodnes vzpomínal – ale rozhodně to nebyl ani ten opruz, který si moje hlava vyrobila večer před odjezdem.

Poučení: Nerozhodujte se na základě katastrofických scénářů, které existují jen ve vašich hlavách.

Zanechat Odpověď

