Válka

2001

11. září 2001 byla středa. Byl to můj druhý týden na gymplu, a první rok jsme měli ve středu odpolední vyučování. Přišel jsem proto domů až někdy ve čtyři hodiny. Naši měli puštěnou televizi, což nebylo nic neobvyklého. Neobvyklá byla pozornost, kterou vysílání věnovali. Chvíli mi trvalo, než jsem pobral obrázky hořícího mrakodrapu a stále dokola opakované záběry nárazu letadla.

Druhý den jsme měli vyučování na sedm. Němčinu, ve skupině tvořené samými holkami, mezi nimiž jsme byli jen my dva kluci, já a kamarád Honza. Honza chodil zásadně na poslední chvíli, případně pozdě (protože bydlel hned u školy). Když dorazil, hodina už začínala. Sedl si vedle mě a zeptal se: „Viděl’s zprávy?“

-„Viděl,“ odpověděl jsem.

– „Bude válka,“ prohlásil lakonicky a vyučování začalo.

„Nesmysl,“ říkal jsem si v duchu. Už tehdy jsem se zajímal o historii a také o politiku a měl jsem pocit, že Honza, který se o nic z toho nezajímal, tomu nerozumí a jen tak plácá. „Jaká válka? Nějací magoři spáchali atentát, určitě je zlikvidují, ale válka…“

Do měsíce vypukla válka. V Afghánistánu. O dva roky později v Iráku. V souvislosti s ní následujícího roku vybuchly vlaky v Madridu, o rok později metro v Londýně… A to všechno se stalo dřív, než jsme se s Honzou rozešli každý na jinou vysokou školu.

 

Poučení: Žijeme v úžasné době a v krásném klidném koutu zeměkoule. Nikdo nás ani naše syny, bratry či manžely neposílá mrzačit se a umírat na frontu. Nikdo nám neháže na hlavu ani na střechu bomby. Nikdo neobléhá naše města a nikdo po nás nestřílí, když vyjdeme na ulici. Važme si toho, není nikde psáno, že to musí trvat věčně.

Zanechat Odpověď

