Blízká setkání třetího druhu – 21.3.2015 – Praha

Před časem to byl rok, kdy jsem se poprvé (a zatím naposledy) zúčastnila meditačního víkendu. Pořádala ho agentura Elio s Lukášem Dastlíkem, který vystupoval na festivalu psychologie, který tomuto víkendu předcházel. Byla jsem zrovna v takovém rozháraném životním období, četla intenzivně o zenovém buddhismu a došla k závěru, že je to dost mimo mé komfortní zóny na to, abych to zkusila.

Jela jsem sama, do cizího prostředí, autem do Prahy, mezi cizí lidi, kde budu spát na zemi ve spacáku… zkrátka mazec :-)  A mazec to taky byl. Našla jsem dokonce mail, kterým jsem to tehdy autenticky popsala jedné kamarádce, která mi v té době poslala dotazník do své semestrální práce – o zkušenostech s meditací.

Moje zkušenost byla tedy takováto:

„V čem to byl mazec? No, mělo to docela režim… brzo se vstávalo, dělaly se poklony, pak meditace v sedě, v chůzi, zpěvy, na všechno pravidla a celkově ticho a mlčení… Spalo se v kanceláři ve spacáku na zemi. V noci z pátku na sobotu jsem nespala vůbec a v sobotu jsem z toho byla úplně vyřízená. Jako rozložená, psychicky na dně, všechna ta pravidla mě iritovala a vytáčela k nepříčetnosti, byla jsem rozhodnutá odjet a vzdát to. Součástí praxe byly i hovory s chlapíkem, co to pořádal, jmenuje se Lukáš Dastlík a zenu se věnuje už asi 20 let. No a když se mě během těch hovorů ptal, jak se cítím, tak jsem mu to na rovinu řekla, slzy mi tekly a on si se mnou o tom povídal takovým způsobem, až mě namotivoval zůstat. Říkal mi, že bych neměla utíkat, že od sebe pořád moc očekávám a že bych to měla brát jako bojovku a zkusit být na své mysli nezávislá. Pokud se mi prý chce brečet, ať brečím. A když zase nebudu spát, co prý se stane? Jediná odpověď byla samozřejmě, že se nestane NIC. Tak OK, šla jsem si zase do té meditace sednout, celou dobu mi tekly slzy jako hrachy, ještě jsem pak s ním znovu mluvila odpoledne i večer, to už jsem byla klidnější. Druhou noc jsem už relativně spala, vzbudila jsem se jediná včas a bez budíku (ostatní zaspali, ještě se navíc měnil čas…). No a v neděli už jsem byla dost vyklidněná. A ten pocit zatím trvá, tak si ho chci udržet co nejdéle…

Z těch poklon (ze stoje do dřepu, čelem k zemi a zpět, 108x, v rychlém tempu) nemůžu chodit ještě dneska, ale děsně mě to baví, jak se belhám ze schodů :-)

Hodně jsme s Lukášem mluvili i o tom tady a teď… jak vlastně nic kromě přítomnosti neexistuje, jak je člověk při meditaci vším a ničím, v každém okamžiku existuje nový začátek… a to mě strašně fascinuje… až mi to chvilku přišlo děsivé, že vlastně žádné stereotypy o tom, jaká jsem a jak se chovám neexistují, protože se v kterémkoli okamžiku můžu rozhodnout, že se zachovám jinak… no, ne že by mi to šlo, ale fascinuje mě to… není to děsivé, je to nádherná příležitost, aby člověk byl takový, jaký chce… a upřímně, snažím se to do života zapojovat čím dál víc… prostě můžu být, jaká chci, nemusím být svázaná tím, jaká jsem byla dosud… protože to už neexistuje, existuje jen teď…

No a jak jsem byla v tu sobotu vyřízená, tak jsem si říkala, že ho požádám, aby mě objal, ale nakonec mi to bylo hloupé, tak jsem to neudělala. A když jsme v neděli končili, tak Lukáš říká „no a teď už se jen můžeme rozloučit, třeba objetím“ :-) Takže jsem to objetí nakonec dostala, a ne jedno :-)  Já jsem mu říkala, jak mu děkuju a bylo na něm vidět, že byl z toho taky trochu dojatý :-)“

To Lukáš byl moje další setkání třetího druhu. Ještě dlouho po tom víkendu jsem si říkala, že už to znovu nedám. A teď se čas od času přistihnu, jak nakukuju, kdy bude nějaký další termín… Jsem už jiná. Ale něco stejného přetrvává. Ten víkend mi moc pomohl, děkuju, Lukáši. A pomohl by mi zase. Uvidíme…

S láskou

s

 

Zanechat Odpověď

