Bláhovost zákazů

V neděli, když jsme se vraceli z výletu, stavovali jsme se vyměnit auto Radimových rodičů za Bertičku, a u Radimových rodičů jsme i chvilku pobyli. Kromě toho, že jsme dostali vynikající oběd, došlo také na různá konverzační témata – včetně Radimova běhání. Radim běžel před časem maraton v Praze a v srpnu se chystá ještě na jeden maraton – tentokrát v Jeseníkách.

Uběhnout maraton je podle mě fuška. Někdo to zvládne, někdo vůbec (těch je nás většina :-)). Když Radim doběhl ten pražský, bylo mu pak chvilku zle. Motala se mu hlava, měl křeče. Možná mu chyběl sodík, možná draslík, možná něco úplně jiného – každopádně to byla cenná zkušenost. Zaujalo nás, jak se ho v cíli, když ležel na chodníku neschopen se zvednout a odejít, dva z organizátorů ptali, jestli mu to stálo za to… A Radimova maminka se mě v tu neděli už podruhé ptala, jestli jsem mu ten maraton v Jeseníkách nezakázala… doslova řekla něco v tom smyslu, že „doufala, že když ho Sonička uvidí v takovém stavu, v jakém si představuje (maminka), že byl (Radim), tak že mu ho (ten maraton) zakáže…“

Prosím?

DSCN1036.JPG
Pro úplnost doplním, že foto není z maratonu, je pouze ilustrační :-)

Ano, není snadné se na Radima při běhání dívat, protože chce podat co nejlepší výkon a snaží se vybičovat k nejvyšší rychlosti – což ho samozřejmě bolí. A já to vidím, vnímám, cítím… a bolí to i mě… já sama jsem běhala jinak, na čas jsem kašlala, běhání mě nesmělo bolet… Ale je to Radimovo rozhodnutí. A já ho respektuju. On sám ví, proč to dělá a proč to dělá takto. Není to špatně. Proč bych mu měla cokoli zakazovat? A jaký bych k tomu měla důvod/titul/mandát? Kdo jsem, abych mu mohla něco zakazovat? Je svéprávný. Ví, co dělá. A já ho miluju. To neznamená, že mu neřeknu, když se mi něco nelíbí… ale nemůžu a nechci mu nic zakazovat. Je to jeho rozhodnutí.

Často jsou takové situace. Někdo možná zákazy zkouší. A k čemu skutečně vedou? Možná mohou mít někdy smysl v situaci, která je skutečně ohrožující a druhý ji nevyhodnotí správně… ale kolik takových situací skutečně je? Minimum. Většinou je to jen náš strach, který nás k úvahám o zákazu vede. Myslím, že zákazy nikam nevedou. Ten, komu něco zakazujeme, chce dělat právě to, co mu zakazujeme, takže ho tím zákazem vlastně popíráme, nerespektujeme jeho vůli. Možná jednou poslechne, možná víckrát, ale možná tím napácháme víc škody, než kdybychom nezakázali a raději se ptali, čeho se tak bojíme. Asi třeba toho, že si ten, komu něco zakazujeme, může ublížit nebo že může ublížit nám. Ale ani to neospravedlňuje nějaký zákaz. Musíme se prostě smířit s tím, že my sami můžeme maximálně projevit nesouhlas, vymezit své hranice, kam už nejsme ochotni jít, říct svůj názor a přesto být připraveni přijmout rozhodnutí toho druhého. Je správné druhé vyslechnout, vzít jejich pohled v potaz, ale každý se nakonec musí rozhodnout sám. Nejen při běhání.

Pokud bych nesouhlasila s tím, jaké závody Radim běhá a jak je běhá, můžu mu to říct, můžu mu taky říct, že nechci, aby je běžel, a můžu se rozhodnout, že s ním na takové závody nepojedu. Nebo se můžu naopak rozhodnout, že ho podpořím, že s ním pojedu a udělám maximum, co je v mých silách, aby to celé proběhlo co nejkomfortněji. Ale nemůžu mu nic zakázat.

S láskou

s

 

 

2 komentáře: „Bláhovost zákazů

  1. Jaňa

    Super. Jako…máš můj obdiv, že máš na to (psychicky) ho v takovém stavu vidět. Mimochodem, četla jsi Můj dlouhý běh od Orálka? Tu jeho ženu/přítelkyni, dost obdivuju, za to, že všude jezdí s ním a zvládá to.
    A… do Jeseníků pojedeš též? Pokud ano, tak, prosím, měj takové kapacity, aby jsi zvládla opečovávat 2 (dva!!!) bolavé zoufalce.
    J.

    To se mi líbí

    1. Knížku jsem zatím nečetla, ale už jsem o ní několikrát slyšela, asi si ji fakt někdy přečtu… Možná se toho i trochu bojím. Četla jsem už něco podobného třeba od Scotta Jurka, tak si to dovedu představit… To já zase obdivuju vás, jak do toho vždycky znovu a znovu jdete.

      Já mám naopak pocit, že pro Radima vlastně nic udělat nemůžu… můžu tam jen být s ním. Aspoň jsem teda na nic lepšího zatím nepřišla :-)

      Jeseníky? Zatím to vypadá, že pojedu s vámi :-)

      To se mi líbí

Zanechat Odpověď

