Svědek

Byl jsem dneska cestou do práce svědkem – ze šaliny – dopravní nehody. Naštěstí to dopadlo relativně dobře, skončilo to zřejmě jen lehkým zraněním jednoho pasažéra v autě, ale mě to nedá a pořád nad tím přemýšlím… Byl to totiž zajímavý zážitek hned v několika směrech. Nejvíc mě ale dosud fascinuje to, jak jsem si při tom ověřil, jak nespolehlivý je jakýkoliv svědek – v daném případě já.

Šalina krátce před nehodou brzdila (i když ne zase tak prudce, jak bych čekal) – a já doteď nedokážu s jistotou říct, zda to brždění bezprostředně předcházelo nehodě, a nebo zda k němu došlo o nějakou chvíli dříve a před samotnou srážkou šalina nijak výrazně nebrzdila. Což by třeba při tom, kdyby se nehoda vyšetřovala, byl docela podstatný aspekt…

Když jsem vzhlédl od čtečky, viděl jsem přímo zepředu „postižené“ auto. Z jeho polohy na silnici se vůbec nedalo odvodit, co se stalo, a za ním stálo druhé auto – myslel jsem si tedy, že ten za ním nedobrzdil a ťukl do něj a naše šalina zastavila jen proto, že se nehoda stala těsně před ní. To, že to byla naše šalina, kdo do auta vrazil, jsem pochopil až když nám to řidič sdělil… (a když jsem vystoupil a viděl promáčknutý bok „postiženého“ auta). Náraz jsem slyšel, ale vůbec necítil (byl jsem až ve druhém voze).

V autě seděli dva lidé vepředu – ty jsem viděl velmi dobře – a někdo nebo něco vzadu – tam jsem neviděl. Ti dva přední byli po nárazu v pohodě, podívali se po sobě, ujistili se že jsou OK, pak zkontrolovali zadní sedačky – a začali panikařit. Vyběhli z auta, otevřeli jedny zadní dveře – ale nikdo nevystupoval. Běhali od jedněch dveří ke druhým, jeden se chytal za hlavu, druhý naštvaně mlátil rukou do střechy auta… V ten moment to nevypadalo vůbec dobře. Ukázalo se, že vzadu někdo sedí, a zřejmě nemůže vystoupit. Potom sklopili přední sedačku a ten někdo se snažil přelézt přes ni dopředu – asi aby vystoupil předními dveřmi. Nepovedlo se mu to. Pak se tam začali motat další lidé, co šli kolem – a najednou ten zezadu prostě normálně vystoupil otevřenými zadními dveřmi (které byly takto otevřeny celou dobu). Měl rozbitou hlavu a možná otřes mozku, ale jinak byl zřejmě v pohodě. Problém tohoto pozorování je, že nedává vůbec smysl. Proč nevystoupil hned? Proč se snažil nejdříve lézt přes přední sedadlo? Přesto jsem přesvědčen, že právě tak se to odehrálo… Jelikož mi to ale nedává smysl, asi bych se nechal velmi snadno přesvědčit, že jsem něco přehlédl, kdyby mi to někdo objasnil.

A teď někomu věřte – i když to viděl na vlastní oči ;-)

Zanechat Odpověď

