Dítě je taky člověk – akorát malý

Včera jsem v šalině byl svědkem poučné scénky: Nastoupila maminka, jednou rukou táhla tříletou holčičkou, druhou psa, taky ještě štěně (i když dost velkého plemene). Holčičce přikázala sednout si na sedačku vedle mě, psovi přikázala lehnout si. Ani jeden ji neposlechl, a tak holčičku doslova za ruku vytáhla a vtiska do sedačky, psa pak přinutila lehnout jen hlasem a opakovaným škubáním vodítkem. Šalina se rozjela, pes to vzdal a poslušně lehl, holčička nikoliv. Neustále se snažila vstát, otočit se na sedačce dozadu, podat mamince kabelku, kterou si držela… Maminka ji v jednom kuse okřikovala: „To nesmíš“, „Budeš normálně sedět“, „Tady vedle sedí pán“ (to jako já; nevím co z toho mělo pro malou plynout), „Přijde pan řidič a vyhodí tě“, „Dívej jak máš špinavou nohu!“, „Chceš aby na tebe přišel pan řidič?“, „Tu kabelku jsi chtěla, tak si ji drž!“, „Lež!“ (na psa). To všechno mezi první a druhou zastávkou.

Z té kanonády šla úzkost i na mě a bezděčně jsem zkontroloval, jestli sedím dostatečně způsobně a jestli na mě nejde pan řidič… Není divu, že holčička po chvíli začala natahovat a vypadalo to, že přijde záchvat vzteku. Přiznávám, že jsem se na něj trochu poťouchle těšil – i když vím, že by to nebylo nic příjemného, tu holčičku jsem naprosto chápal. Nakonec ale zasáhla starší paní sedící vedle, která se s holčičkou dala do řeči a ta se trochu uklidnila (a aby svou maminku naštvala, na všechny otázky té starší paní odpovídala nepravdivě). Fandil jsem jí. Její maminka si evidentně zvyšovala svou vlastní sebehodnotu tím, že se snažila absolutně ovládat bytosti, které jsou na ní závislé (dítě a psa) – jsem si jist, že se jí to časem vrátí. To bude za pár let nářků nad nezvladatelnou puberťačkou…

Po dvou zastávkách jsem vystoupil a vzpomněl jsem si na článek, který jsem zrovna den před tím četl, a který svým titulkem pěkně vystihuje ten problém: Rodiče jsou příliš invazivní.

Zanechat Odpověď

