OnaDnes: Pro stabilní vztahy se hodí muži, kteří se bojí opustit svoji ženu

Na OnaDnes.cz je k přečtení tento článek s titulkem Sex vztah nestmelí. Vydrží spolu jen páry, které rezignují, tvrdí vědci.

Deklarování toho, že sex vztahy nestmelí, zní rozhodně zajímavě. To, že spolu vydrží jen páry, které rezignují, lze už chápat různým způsobem a zbytek článku je pro mě naprosto neuchopitelný. Ještě jsem měla jakž takž pocit, že se snad myšlenkových toků autora chytám (i když s nimi na mnoha místech masivně nesouhlasím), dokud jsem si nepřečetla poslední odstavec:

„Kdo chce oslavit stříbrnou nebo zlatou svatbu, měl by si cíleně vybrat nejistého nebo tvárného partnera,“radí ženám Julia Berkicováz bavorského Státního ústavu pro vzdělávání. Muži, kteří se vyhýbají konfliktům a neradi rozhodují, jsou totiž podle ní každopádně vhodní pro stabilní vztahy. „Muži, obávající se střetů, mají velký strach opustit svou ženu.“

Děláte si srandu? Vážně tady někdo radí ženám najít si muže, který se je bude bát opustit? Já jsem ve vztahu mj. proto, že je mi v něm skvěle, a že je nádherné moci mít někoho, s kým můžu sdílet svůj život. Netoužím po vztahu za každou cenu a na doživotí. Proto jsem taky hledala rok, než jsem potkala Radima.

Souhlasím s myšlenkou, že ve vztahu je důležité, aby oba partneři měli o sebe zájem, ale ve smyslu, že jim na sobě záleží, mají o sebe vzájemně starost a je pro ně důležité, aby byl partner spokojený, dokáží si lásku dávat, ale nejsou na sobě tak závislí, že by vzájemně báli se opustit. Pokud to přece přestane fungovat a vztah začne být dlouhodobě jen jakási setrvačnost, nuda nebo opruz, není nic špatného na tom, když skončí. Co může vést ženu k tomu, aby měla jako partnera muže, který se ji bojí opustit? Láska k takovému muži to asi nebude… spíš strach ze samoty, z bezdětnosti, z nedostatku nebo nějaká jiná závislost.

Nicméně děkuji autorce článku – například jsem si díky ní opět uvědomila, jak je super a výjimečné, že mám partnera, kterému na mě záleží, s kterým se máme rádi, aniž bychom se museli bát se opustit, s kterým nepodléháme “ maximalistickému tlaku na výkon a orgasmus“, a přesto nám to funguje. Možná jsem naivní, možná je ten vztah zatím na taková prohlášení moc krátký, možná jsem zas až moc chytrá… a nebo je to všechno prostě bullshit :-)

Taky toto je moc zajímavá pasáž:

Dlouhodobá jistota a častý, dobrý sex se vzájemně vylučují,“ tvrdí psychoterapeutka Kirsten von Sydow z Univerzity Hamburk. Podle ní je těžké druhého něčím překvapit, pokud se ti dva moc dobře znají.

Jakožto zenový učeň můžu jen konstatovat, že partnera nikdy nemůžete znát, a pokud si to myslíte, jen jste zlenivěli v poznávání, a udělali jste si o něm škatulku, nad kterou již nepřemýšlíte. Ve skutečnosti je partner člověk jako my, kterému se denně honí hlavou stovky různých myšlenek a tělem mnoho různých emocí, diametrálně odlišných od těch našich, o nichž nemůžeme mít žádnou představu, pokud nám je nesdělí – a je tedy chybou myslet si, že ho moc dobře znám. Pokaždé je to jiné. I ten sex je pokaždé jiný. Není nutné, aby nás ten druhý stále něčím překvapoval. Stačí začít tím, že budeme sebe i partnera pořádně vnímat – jako lidskou bytost, s jejími strachy i touhami. Při sexu jsou na to koneckonců ideální podmínky – nikde jinde si nejsme fyzicky tak blízko – a nikdy se to neomrzí, ani nevyčerpá…

S láskou

s

 

1 komentář: „OnaDnes: Pro stabilní vztahy se hodí muži, kteří se bojí opustit svoji ženu

Zanechat Odpověď

