RECENZE: Rachel Naomi Remen – Obejmout život (Kitchen Table Wisdom)

Název tohoto textu je mírně zmanipulován – kniha, kterou jsem četla já, se jmenuje Kitchen Table Wisdom, a já se pouze domnívám, že se jedná o tentýž text, neboť se mi nikde nepodařilo dohledat název originálu. I tak jsem upřímně překvapená, že se text dá sehnat v češtině, byť těžko, jelikož české vydání vyšlo v roce 2007 a je již většinou rozebráno.

Oficiální promo text, který se u všech knihkupectví, kde jsem knihu našla, uvádí toto:

…Dříve lidé sedávali u kuchyňského stolu a vyprávěli si své příběhy, které byly cestou k životní moudrosti. Naslouchání příběhům však vyžaduje čas, a my jsme si přestali vyprávět příběhy, když jsme ztratili čas na odpočinek, naslouchání, žasnutí… Najdeme-li znovu čas naslouchat navzájem svým příběhům – příběhům o vlastnění a ztrátách, moci, bolesti, odvaze, naději, uzdravení, samotě a vztazích, objevíme přístup k moudrosti, která pomáhá žít. Autorka v knize Obejmout život předkládá čtenářům pozoruhodnou sbírku příběhů ze života, které vypráví z pohledu lékařky, profesorky medicíny, terapeutky, ale i ženy zápasící s vlastní těžkou chronickou chorobou. Radí, jak nepodlehnout skepsi z těžké nemoci a kde hledat sílu pro její zvládání. Kniha osloví zájemce o beletristické příběhy zaměřené na kultivaci fyzické, duševní i duchovní stránky života člověka.

Co k tomu říct? Ten text naprosto nevystihuje, o čem kniha je. Nic úžasnějšího jsem v poslední době nečetla. Tato kniha léčí. Doufám, že se to překladem neztratilo, ale tato kniha je prostě čisté pohlazení, zvlášť v dnešní povrchní době. Není podle mě úplně pravda, že by autorka něco radila – prostě sdílí svoje vzpomínky a svůj hluboký vhled do životů svých pacientů, kolegů a přátel. Všechny příběhy jsou poměrně krátké, na dvě až tři stránky, neobsahují žádný patos ani nekončí pravidelně happy endem… všechny se mě hluboce dotkly. A všechny obsahují moudrost obyčejného života, jsou životem samotným – proto mohou mít takový terapeutický účinek – nic nepřikrášlují, nedramatizují, na nic si nehrají, a přitom jsou pravdivé, lidské a laskavé.

Na tento titul navazuje ještě další My Grandfather’s Blessings, která je v podstatě podobná obsahem i pojetím, nesnaží se přinést něco jiného, a je to tak jedině dobře. Je to prostě druhá dávka pohlazení, i když i ta pohlazení jsou někdy vlastně těžká. Ale takový je život. Někdy krásný, někdy trpký…

S láskou

s

Zanechat Odpověď