Nelhat si

Poslední dobou se hodně věnuju osobnímu rozvoji – čtu kde co, zkouším všechno možné. Je to pro mě důležité. Změnilo mě to, a tím to změnilo můj život. Kdo mě znal před třemi lety a teď, potvrdil by, že jsem jiný člověk a žiju jiný život. Krásnější. Spokojenější. To hlavní, co se za tu dobu změnilo, jsem já.

Velmi mnoho lektorů a knih zabývajících se osobním rozvojem klade důraz na to, aby se člověk naučil mít se rád. Michal Mynář, brněnský terapeut, kterého jsem viděla na festivalu psychologie v roce 2015, měl na toto téma přednášku, v níž akcentoval nejen to „mít se rád“, ale i být k sobě laskavý. A rozvíjel tam i další zajímavou úvahu – je snazší se poplácávat po ramenou, jak jsme dobří, když člověk klouže po povrchu – nedokonalosti se vytěsní a ten zbytek se přežene. Jakmile se ale začnete nořit do sebe a začnete se se sebou trochu seznamovat, zákonitě dojdete do stínu a vyvalí se spousta hnoje. Nemá smysl předstírat, že to tak není. Máme to tak všichni. A není na tom nic špatného.

Těžko se pak člověk může jen poplácávat po ramenou, když ten stín zahlédl. Ale i ten stín a hnůj jsme my. Vytěsňováním nebo popíráním se nikam nedostaneme, maximálně tak do deprese. Existence stínu z nás nedělá špatné lidi – dělá z nás lidi. A přestože jsou přístupy, které směřují k tomu, že tento stín se minimalizuje odpoutáním se od všeho (trochu přeháním, ale myslím tím buddhismus), pokud člověk není vyloženě osvícený shora, pak ten stín zkrátka vrhá a vrhat bude.

Přitom ale můžeme mít sebe rádi i s tím stínem. Třeba takto: Ano, mám se ráda, přestože jsem někdy pěkná svině. Někdy závidím, žárlím, manipuluju, mám strach, nenávidím, lžu, mám tendence mstít se, jsem lakomá, povyšuju se, a tak dále. Jedině když si to přiznám a přijmu to jako část sebe, můžu s tím možná něco dělat. Je to OK. Já jsem OK.

S láskou

s

 

Zanechat Odpověď

