Deficit pochopení

Před krátkým časem prohnala se u nás aféra o tom, zda je básnička od Jiřího Žáčka nazvaná „Maminka“ genderově vyvážená a zda patří do čítanek do škol. Básnička zní takto:

„K čemu jsou holky na světě? /Aby z nich byly maminky/ aby se pěkně usmály / na toho, kdo je malinký. / Aby nás měl kdo pohladit / a povědět nám pohádku. / Proto jsou tady maminky, / aby náš svět byl v pořádku.“

Od té doby jsem našla několik článků od mužských autorů, které se vyjadřují k tomu, jak jsou protesty genderových aktivistek proti takovéto básničce ujeté. Nepodařilo se mi na internetu najít téměř nic o tom, kdo a jak se proti té básničce vlastně vymezil. Komentářů, které kritiku básničky odsuzují, je víc.

Zaujalo mě, že se žádný z těch mužů-kritiků nesnaží na chvilku zastavit, a zamyslet se nad tím, co a proč těm genderovým aktivistkám vadí. Jsou to podle nich většinou prostě bláznivé ženské, které pořád usilují o jakousi stejnost, ale ta přece nemůže být! Chlap totiž přece díte nenakojí… Nikdo z těch mužů se ani nesnaží pochopit, o co těm ženám jde. Žádný z nich si neuvědomuje, že mu to vadí právě proto, že na tom možná něco je. Ty ženy totiž mají patrně hluboký pocit nerovnosti. A ono je nakonec jedno, jestli ta nerovnost existuje nebo neexistuje – podstatné je, že mnoho žen má pocit, že nerovnost existuje. A mnoho mužů, zdá se, proto to nemá pochopení.

V Rusku je normální ženu mlátit. V Americe se málem stala prezidentkou. Jsme někde mezi tím. Například můj strýc – má manželku, od níž jsem po jeho boku nikdy neslyšela žádný názor. Když přijdou spolu, ona celou dobu mlčí. V jejich rodině je anorexie, drogy, jejich syn byl několikrát ve vězení… Když jsme debatovali o Trumpovi, a snažila jsem se jim vysvětlil, jak jsou prohlášení typu „grab a pussy“ ponižující, mávl nad tím posměšně rukou. To, samo o sobě, je možná ponižující nejvíc. Když si druhý nepřipadá s vámi roven, a vy nad tím mávnete pohrdlivě se smíchem rukou. Ani se nesnažíte porozumět…

Jak tu rovnost chápu já, tak nejde o to muže převálcovat a nastolit vládu žen. Mně osobně by úplně stačilo, kdyby ti kritici genderových aktivistek dokázali s nimi soucítit a pokusili se pochopit, proč se cítí nerovné. A proč to těm kritikům tak vadí…
s
Zanechat Odpověď

