Čas je přítel

Dva lidé mi v posledních 24 hodinách nezávisle na sobě připomněli jednu myšlenku. Myšlenku, jejíž objev pro mě byl velmi důležitý. Kdybych měl jmenovat jednu konkrétní úvahu, která mi nejvíc pomohla vybřednout z té životní krize, která mě postihla před 3-2 roky (a o které jsem toho tady napsal dost…), tak by to byla právě tato myšlenka.

Měl jsem tehdy úzkost z toho, kolik času mi už uteklo. Co všechno jsem v životě už nenávratně minul, co všechno bych byl býval dělal jinak, kdybych na ty věci, které mi tehdy docházely, přišel dřív, co všechno bych byl býval nedělal vůbec a jak bych mohl ten čas, který jsem takto prošvihl, využít lépe. A frustraci z toho, že to už nejde vrátit. A strach z toho, že další čas mi stále utíká, zatímco já se tady trápím a nevím kudy kam. A co nejhoršího, před očima černý scénář, že to, co v životě chci, už nedostanu šanci stihnout…

Čas nám plyne neustále. Všem a pořád. Je to jeho podstata. Všichni s tím tak trochu bojujeme. A mě tehdy došlo, že cílem boje s časem není nad ním zvítězit – čas je totiž jako nepřítel neporazitelný. Cílem boje s časem je dostat ho na svou stranu. Tak jak děsivý je to totiž nepřítel, tak stejně mocný je to spojenec.

Není potřeba s ním bojovat, vnutit mu svou vůli, konat bez ohledu na něj nebo dokonce jemu navzdory. Netrápit se tím, že právě teď nemůžu mít to, po čem toužím, ale využít tento čas na jiné věci – na takové, kterým je příznivý (i když je třeba zrovna teď nepovažuju za ty nejdůležitější), a věřit, že čas toho, po čem toužím, přijde také. Nebát se jeho působení, ale naopak, vítat jej a využívat jej k tomu, aby nás přibližoval našim cílům…

Nedokážu to dobře slovy vyjádřit, těžko se mi to formuluje. Ale naštěstí to už napsal někdo mnohem moudřejší před více než sto lety. Explicitně je ta myšlenka vyjádřena v poslední sloce, ale celou tu báseň je možno číst jako její rozvinutí.

Zanechat Odpověď

