Vztah – vysvětlení

Na četné žádosti:-) předkládáme vysvětlující komentář k předchozímu příspěvku. Napsal jsem to hodně zhuštěně, hodně ostře, tak aby to vyvolalo zamyšlení – což se zjevně povedlo, takže teď to můžu vysvětlit ;-)

Napsal jsem, že vztah je instituce, jejíž členové si ubližují. Nemyslel jsem ovšem, že to je jeho podstatou nebo účelem, nemyslel jsem to tak, že to je to jediné, ba ani to hlavní, co se v něm děje, nemyslel jsem to tak, jak to může znít – že když mám chuť někomu ublížit, jdu do vztahu, protože to je instituce na to určená… vůbec ne. (A samozřejmě jsem měl na mysli ubližování psychické, nikoliv fyzické.)

A teď jak jsem to myslel;-)

Za prvé – a netýká se to jen vztahů partnerských, ale obecně vztahů jakýchkoliv (i když čím bližších, tím více to platí): s každým vztahem je nerozdělitelně spojeno to, že si jeho členové navzájem MOHOU ublížit. Tak jako zradit mě může jen ten, komu jsem důvěřoval (protože pokud někomu nedůvěřuju, nemůže udělat nic čím by mě zradil), tak ublížit mi může jen ten, na němž (na jehož postojích, názorech a činech) mi záleží. Kdo mi není ukradený. Tedy ten, s kým mám nějaký vztah (ať už partnerský, kamarádský, ale nakonec třeba i pracovní).

Za druhé ve vztahu, který je dostatečně těsný (nebo intenzivní), k tomu čas od času zákonitě dojde. Ne proto, že by jeho členové chtěli, ne proto, že by byli zlí, ale prostě proto, že mají rozdílné pohledy, zkušenosti a postoje a dříve či později k jejich většímu či menšímu střetu dojít musí.

V tomto kontextu tedy prosím chápejme onu první větu minulého příspěvku. Šlo mi o to podívat se na to, co znamená vztah (a opět upozorňuju, nejen partnerský!), z trochu neobvyklého úhlu pohledu. V zásadě je to výzva uvědomit si, že jsme to my sami, kdo si vybíráme ty, kteří nám mohou ubližovat (a občas ublíží) – a že mnohdy NEMUSÍME udržovat takové vztahy, kde nám to, co nám dávají, nestojí za to, jak nám ubližují. Ať už se jedná o partnery, rodiče, kamarády nebo zaměstnavatele…

1 komentář: „Vztah – vysvětlení

Zanechat Odpověď

