Vhodný partner

Jedna slečna, se kterou jsem si krátce psal ve seznamkovém období (ona se ta slečna vlastně před tím už stihla vdát a rozvést – takže to byla paní?:-) mi napsala:

„Vztah není o tom najít někoho, s kým k sobě zapadneme jako dva dílky puzzle, ale někoho, s kým si vytvoříme společný svět.“

To byla taky jedna hluboká pravda… (kterou jsem tehdy docenil a rozloučil se s ní, protože jsem naznal, že s ní si vytvářet společný svět nechci:-). Když se tak dívám kolem sebe, zdá se mi, že je často ignorovaná.

Je asi přirozené, že lidé opravdu na počátku mají představu, získanou z pohádek a romantických filmů, že se náhle vynoří ten zapadající dílek puzzle. Jelikož ale každý rychle zjistí, že to tak není, je potřeba brzy přejít na alternativní teorii. A namísto abychom se drželi výše uvedeného moudra, často sklouzneme k jinému přístupu: Když takový „padnoucí“ dílek nikde na světě zjevně neexistuje, je povinností partnera, aby – když se mnou chce být – se „vytvaroval“ podle mých představ. Ti uznalejší pak odvodí i to, že v takovém případě je zároveň povinností naší vytvarovat se podle představ partnera. Výsledkem je pak vztah, kde partneři jeden druhého i sebe sama neustále tvarují k obrazu svému a obrazu druhého. To znamená, že ve vztahu jsou pak neustále nějaké tlaky, protitlaky, třecí plochy a občas přímo zraňující hrany. Mnoho lidí, zdá se mi, si ani nedovede představit, že by vztah mohl fungovat jinak.

My to ale opravdu máme jinak. Nemám pocit, že bych musel zapadat do nějakých Soniných škatulek, odškrtávat pravidelně seznam toho, jaký mám být a co mám dělat, abych jí byl tím správným partnerem… Vlastně upřímně řečeno nemám ani vůbec pocit, že jsem se musel v našem vztahu nějak „přizpůsobit“ (ačkoliv nepochybuju, že k indukovanému přizpůsobování docházelo a dochází:-) A stejně tak (aspoň doufám:-) nechci nic takového po ní.

A víte co je na tom nejlepší? Že s tím nejsou žádné problémy! Někdy, když slyším co a jak jiní lidé v oblasti vztahů řeší, připadám si, že jsem mezi ně musel přijít na návštěvu z nějakého exotického, cizího světa…;-)

Zanechat Odpověď

