Z čeho mám strach já

Už delší dobu se na tento text chystám, a Radim mi to připomenul a pomohl mi s nadpisem.

Tahle úvaha není nijak hluboce uchopená ani rozmyšlená, a možná je vlastně docela bláhová, ale já se bojím toho, že ztrácíme lidskost.

Máme s Radimem jednoho kamaráda, fajn milého kluka, který poslední dobou na facebooku zveřejňuje příspěvky, s nimiž si nevím rady. Dal tam odkaz na článek o atentátu v Manchesteru s komentářem, že pokud bychom se měli ještě víc semknout, už se ušlapeme. Nebo odkaz na článek, jak domobranecké skupiny brání uprchlíkům v přistání na kontinentu se slovy, že když selhává stát, musí se lidé bránit sami. A nebo k odkazu na článek o tom, jak v Belgii zlikvidovali atentátníka připsal, že děkuje za xenofóbní Česko (ač sám českým občanem není).

Jak daleko jsme tomuto?

DC8LBJDXcAExbc4.jpg

Zdá se, že mnoho světelných let. Takovéto vzkazy mě chytají za srdce, neprobouzejí ve mě chuť se posmívat. Mrzí mě, že jako společnost ještě nejsme ve stavu, kde bychom takové sounáležitosti byli blíže. Místo toho se uzavíráme a věříme, že když se dost opevníme, bude dobře. Jenže, vážně lze šťastně žít, když nám před prahem umírají lidé? Vážně se lze dívat jinam a předstírat, že to neexistuje? Ano, můžete asi říct, že takových příkoří se po světě děje mnoho a co proti tomu dělám. Možná málo, možná ne. Rozhodně je neschvaluji. Nemyslím si, že jsou v pořádku.

A nemůžu si nevybavit jednu moudrou buddhistickou větu (ne že by v křesťanství takové nebyly!) zhruba tohoto znění: „Budete-li myslet na uvězněného vězně, představte si, že jste to vy.“ Neříkám, že máme bezhlavě otevřít hranice a nechat si všechno líbit, ale rostoucí nenávist a ztráta lidskosti mě zneklidňuje. Protože nenávist ještě nikdy nic dobrého nepřinesla. A není tak složité představit si na místě uprchlíků sebe. Co když se to sucho zhorší? Co když nám dojde voda? Nepřijde den, kdy taky budeme muset někam odejít? A tam narazíme na zavřené dveře?

A  vůbec nejde jen o uprchlíky.

s

Zanechat Odpověď

