Co s námi dělá pokrok

Narazil jsem na rozhovor s Dr. Honzákem – bohužel je na internetu k dispozici jen jeho menší část, je to úryvek z tištěného časopisu… Nicméně i ta je inspirativní. Dnes se mi to téma spojilo se dvěma dalšími věcmi.

Zhlédl jsem náhodou video o hráčích stolního tenisu, kteří předvádí nad stolem neuvěřitelné finty (trefují míčkem jiný míček, atd.). Většina, když se jim to povede (předpokládám že to nebyl první pokus:-) předvede nějaké radostné gesto – zatnutá pěst, výkřik, někteří začnou kolem stolu dokonce poskakovat… Působí to v tom usedlém prostředí haly na stolní tenis bez diváků trochu zvláštně, ale v zásadě nikoliv nepatřičně.

Můj kolega v práci – programátor – čas od času nad klávesnicí předvede něco podobného; ne že by tedy začal skákat kolem PC (to jsem tu ještě nezažil:-), ale vítězným gestem, někdy i s výkřikem, mě občas vyleká. Slaví tím to, že se mu po delším boji podařilo „porazit“ nějaký zapeklitý problém, resp. přijít na to, jak něco udělat tak, aby to konečně fungovalo. Nad tou klávesnicí to na mě už poněkud nepatřičně působí…

Jak se náš život čím dál víc vzdaluje od bezprostředního, fyzického světa jasné a většinou okamžité akce a reakce, máme čím dál méně příležitostí k volnému projevení bezprostřední radosti i bezprostředního zklamání/naštvání. Nevím, kam se podělo to první; to druhé se ale, zdá se mi, mění v jakousi permanentní nespokojenost a nasranost, případně až depresi (o jejímž neustále se zvyšujícím výskytu je v rozhovoru koneckonců také řeč).

Možná by při honbě za pokrokem nebylo marné mít na paměti i tyto neočekávané a nežádané, ale přece se dostavivší důsledky…

Zanechat Odpověď

