O chtění a nechtění aneb Tip na článek: Projekt dítě

Moc hezké zamyšlení ze stránek Psychologie.cz od Andrey Platznerové – mám ji moc ráda a její náhled na svět je mi blízký. Stejně jako myšlenky v tomto textu – taky myslím, že „nejde“ je často je krycím označením pro „vlastně nechci“ – nemyslím to nijak zle, nikoho tím nechci soudit – není snadné si to „nechci“ uvědomit, natož změnit. A nemusí jít vůbec o děti…

Jakékoli plány, které nám jaksi pořád nevycházejí nebo na ně nemáme čas, jsou plány, které po nás možná chce naše hlava, naše „měl bych“, ale naše srdce říká „nechci“ a ono to pak tak nějak záhadně nevychází a my se tomu divíme.

Ještě mě k tomu napadá asi lehce nesouvisející asociace – znám heslo „Neexistuje nedokážu, jen nechci“ – poprvé jsem ho slyšela asi tak před dvaceti lety ve filmu Americký shaolin (asi spíš béčkový snímek, ale mám na něj nostalgické vzpomínky :-)), kde jej používají k motivaci pro tvrdý dril shaolinů při výcviku. Jedna Radimova kamarádka ho pak používá pro motivaci do náročného cyklistického závodu, takže se to heslo zkrátka do mého života občas různě vrací. Někdy přemýšlím, v čem je vlastně motivační. Pokud to nedokážu, znamená to, že to nechci. Potud OK. Jenže na mě to působí, že na tom „nechci“ a „nedokážu“ je něco špatně – že mi to tím říká, že když začnu chtít, tak to půjde. Že je vlastně špatně, že nechci. No jo, ale proč nechci? A proč mám chtít? A proč mám chtít, když nechci?

A budu asociovat ještě dál – není nic mimořádného, když napůl chceme a napůl nechceme, a celkově se to prostě nechce nijak pohnout. Myslím, že je to často tím, že se do něčeho tlačíme (hlava myslí, že bych měla, ale srdce vlastně nechce) nebo si v něčem bráníme (srdce by chtělo a hlava ho odrazuje) – to jsou podle mě ty rozpory, kterých pak litujeme… protože když ta omezení v hlavě padnou, hlas srdce je křišťálově čistý a my v celé nahotě vidíme, že jsme se natlačili do něčeho, co jsme nechtěli, nebo jsme nešli za tím, co jsme chtěli…

Takže když něco nejde, přemýšlejme nad tím, jestli to skutečně chceme a proč to tedy nejde, když to tak chceme… To, co skutečně chceme, totiž většinou jde.

A nebo je to možná úplně jinak. Berte to klidně jen jako výplody jedné pomatené mysli…

S láskou

s

3 komentáře: „O chtění a nechtění aneb Tip na článek: Projekt dítě

  1. janula

    Nad tím heslem „neexistuje nedokáži, jen nechci“ taky přemýšlím. Pro mě to asi není heslo do života obecně, ale jen k těm věcem, o který OPRAVDU stojím, a hlavně k takovým těm „sebepřekonávacímse“ věcem/záležitostem. Pokud o to zas až tak nestojím, tak nad tím asi ani tak hluboce nepřemýšlím, prostě to nejde, hodím to za hlavu a víc se s tím netrápím.
    A ještě jsem si vzpomněla na jednu myšlenku z knížka P. Coelho: Když něco opravdu chceš, celý vesmír se spojí, abys to mohl uskutečnit.
    :)

    To se mi líbí

  2. K tomu mě napadá – a co když o to člověk stojí, a ono to nejde? To heslo je vlastně strašně pravdivé – možná ještě víc, kdyby se četlo obráceně – když něco nejde, tak to znamená, že to asi nechci. A na tom „nechci“ ale není vůbec nic špatného…

    Tvé sebepřekonávací výzvy jsou skvělé! Jsi velká drsňačka! Fakt smekám. Někdy mám dokonce komplex méněcennosti, že taky nejdu 50 kilometrů jako Ty! Jsi pro mě velká inspirace, i když vím, že se v tom s Tebou nikdy rovnat nemůžu…

    Všechno je to relativní… Například teď naše lektorka na angličtině sténala, jak 20 kilometrů je „too long“ a jak to byl hrozný výlet, když to musela ujít… Pro každého je ta hranice jinde – pro jednoho je 20 mnoho, pro druhého 50 málo :-)

    To se mi líbí

  3. janula

    A v tom je to prave super ne? Kazdy ma hranice jinde (at uz jsou to hranice cehokoliv). Verim ze tvoje lektorka umi napriklad ustrikovat nadhernej svetr, ja to povazuju (mozna se to casem zmeni) za prilis pracne – pro sebe, ale pritom to obdivuju. U tebe je to napriklad jak si umis vyhrat se stravou a vyzivou – obdivuju to, taky bych se to rada naucila….ale asi jsem na to moc pohodlna. Takze se to vlastne mozna ani ve skutecnosti naucit nechci… :)

    To se mi líbí

Zanechat Odpověď

